Persbericht Leergeld wil alle kinderen in Nederland fietskilometers laten maken

Vul de vier cijfers van je postcode in, zodat we je snel kunnen helpen met je aanvraag

Campagne Geen Kind Achterop! van start

’s-Hertogenbosch, 22 mei 2023 – Leergeld Nederland is gestart met de campagne Geen Kind Achterop! In 2022 hebben de 112 Stichtingen Leergeld in Nederland ruim 37.000 kinderen uit gezinnen met geldzorgen geholpen aan een fiets. Via onze samenwerking met het ANWB Kinderfietsplan en met de Fiets naar je werkdag 4-daagse van Lease a bike, vragen we breed aandacht voor het belang van een fiets voor elk kind in Nederland.

De campagne Geen Kind Achterop
In 2022 hebben de 112 Stichtingen Leergeld in Nederland ruim 37.000 kinderen uit gezinnen met geldzorgen aan een fiets geholpen. Een enorm aantal en een ongekende stijging van bijna 40% t.o.v. het jaar ervoor (22.000 fietsen). Door het verstrekken van fietsen hebben ook deze kinderen, net als hun leeftijdsgenoten, een fiets om naar school te gaan of in hun vrije tijd ergens naar toe te kunnen. Het lijkt zo vanzelfsprekend dat elk kind in Nederland een fiets heeft, maar dat is het dus zeker niet. Al ruim 27 jaar zetten de Leergeldstichtingen zich lokaal in om ervoor te zorgen dat kinderen uit deze gezinnen ook gewoon onbezorgd mee kunnen doen op school en in hun vrije tijd. De laatste jaren zien we ook bij Leergeld een toename in het aantal ouders dat werkt en desondanks niet rond kan komen. Oorzaken hiervan zijn onder andere de hoge energieprijzen en de inflatie. Daarbij komt ook nog de noodzaak voor fietsen voor de Oekraïense kinderen die in Nederland verblijven en het maken van die schoolkeuze is bepalend of je wel of niet een fiets hebt. Dit alles maakt de vraag naar fietsen bij de Leergeldstichtingen hoog en is er een groot tekort. Omdat we als Leergeld willen dat echt alle kinderen kunnen meedoen en geen kindachterop raakt vragen we met deze campagne speciaal aandacht voor het belang van een goede fiets voor elk kind in Nederland! Op diverse plaatsen in het land zijn er lokale fietsacties tot en met juni 2023.

Samenwerking ANWB Kinderfietsenplan
Leergeld Nederland werkt nauw samen met het ANWB Kinderfietsenplan. In 2015 zette de ANWB het Kinderfietsenplan op, een programma om kinderen te helpen die opgroeien in gezinnen waar thuis geen geld is voor een fiets. De ANWB vindt dat iedereen in Nederland mobiel moet kunnen zijn, ook deze kinderen. Met een fiets kunnen kinderen naar de school van hun keuze, bij vriendjes op bezoek en meedoen met leeftijdsgenoten. De ANWB zamelt samen met haar leden kinderfietsen in, knapt die met behulp van vrijwilligers op in werkplaatsen door heel Nederland en zorgt er via partners zoals Leergeld Nederland voor dat ze op de juiste plek terechtkomen. Tijdens de campagne organiseren de ANWB en Leergeld verspreid door het land lokale inzamelacties voor kinderfietsen.

Fiets naar je Werk 4-daagse

Sinds vorig jaar werkt Leergeld Nederland ook samen met Lease a Bike. Dit jaar vraagt Lease a Bike de werknemers van alle aangesloten klanten om tussen 22 – 25 mei op de fiets naar hun werk te gaan. Van elke gefietste kilometer, door medewerkers van aangesloten bedrijven, tijdens deze 4-daage doneert Lease a Bike 0,21 cent aan Stichting Leergeld. Lease a Bike wil er op deze manier samen met Leergeld voor zorgen dat geen kind achterop raakt. Net als vorig jaar slaan wij samen de handen ineen om ervoor te zorgen dat kinderen uit gezinnen met een laag inkomen ook fietskilometers kunnen maken. Vorig jaar heeft Lease a Bike de eerste succesvolle editie van de Fiets naar je Werkdag georganiseerd. Ruim 700 deelnemers hebben toen een bedrag van €3.846,- voor Leergeld bij elkaar getrapt. Dit jaar schakelen ze nog een tandje bij, door niet 1 dag te fietsen, maar 4! Het doel is om 2022 uim te overtreffen.

Meer informatie kunt u vinden opwww.geenkindachterop.nl ofwww.leergeld.nl.